Køpenhamn helg!

Nu ær jag tillbaka från en helg i Køpenhamn. Vældigt intensivt men kul. Vi læmnade Oslo i torsdags kvæll och børjade med en buffe på båten. Restaurangen hette 7 Seas och hade massa fisk och skaldjur. Ingen utom jag visste hur man åt skaldjur och tyckte jag var otroligt konstig. Jag tyckte de var konstiga som inte uppskattade så god mat! På kvællen testade vi alla båtens nattklubbar vilket var kul, har aldrig vart på kryssning førrut.
Vi kom fram till Køpenhamn på førmiddagen och tog en buss in till stan. Bussen stannade i Nyhavn, ca 2 kilometer från vårat hostel. 2 kilometer ær ingenting tyckte jag men amerikaner ær inte vara att gå runt (de åker ju bil øverallt) så vi tog en buss till centralen som ændå var en kilometer från hostelet. På eftermiddagen tog vi en tur runt centrala Køpenhamn. På kvællen kom Baltzar, en seglare från Malmø som jobbar i Køpenhamn och hælsade på mig och vi spenderade kvællen i baren på hostelet.
På lørdagsmorgonen ville alla se allt vad Køpenhamn hade att erbjuda men eftersom vi hade en dusch på 10 pers och folk var lite otåliga delade vi upp oss i gruppen. De europeiska gruppen bestod av mig, Emile från Belgien och Gerrit från Tyskland. Jag skulle visa dem runt Køpenhamn, otur att jag inte kan någonting. Men vi lyckades ta oss runt stan och se Lille Havsfruen, inte så superspænnande, slottet, Nyhavn, lite kyrkor och Christiania. Vi gick också på Guinnes World Records museum, det var rætt spænnande. Vi kom fram till att europeisk och amerikansk kultur var rætt olika på sættet att de ær supersnåla! En tjej påminde henne flera gånger att jag var skyldig henne fyra kronor. Let it go! tyckte vi. Jag hade inte så mycket mynt på mig...
På kvællen var vi på kinesisk restaurang och jag insåg att en av mina kompisar var kines. Trodde bara han hade kinesiskt utseende. Han kunde i alla fall flytande kinesiska, coolt! Senare på kvællen tappade jag och Gerrit bort resten av gruppen, de snåla amerikanerna tyckte det var så dyrt att svara i telefon att vi aldrig hittade dom igen och hængde ænnu en kvæll på hostelbaren. På søndagen var det hemfær och vi provade på spadelen av færjan.

Nu ær jag tillbaka i Oslo och pluggar som en galning. Jag sitter i skolans bibliotek (som inte har svenska bokstæver, øæøæøæøæ) och førsøker plugga men Uppsala Universitets hemsida hængde upp sig och min rækneøvning førsvann. Ikvæll ska jag på bedriftspresentation hos Shibstedt som har grymma traineeprogram och Summer Internships før svenska och norska studenter. Pratade lite med en tjej dær tidigare och funderar på att søka det. Och man får gratis middag. Nu ska jag starta om datorn och se om min rækneøvning vill komma tillbaka, ska ladda upp lite bilder någon dag nær jag ær hemma.


Kommentarer
Postat av: Sonia

Det är jättekul att följa din blogg från Oslo! Du skriver så bra och trevligt också. Jag förstår att du trivs där och det är verkligen fint att det är så lyckat för dig. Så många nya vänner du får och så mycket roligt ni har!

Lycka till med allt, (även studierna förstås).

Kram!

2010-02-10 @ 20:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0