Söndag i Dröbak

Har haft en otroligt ospännande helg. I torsdags var jag på shnas med Nemo, det var kul. Vi kollade på en Wet Tshirt contest. Efter det har jag knappt gjort någonting alls, sjukt tråkigt. Igår klippte jag mig och idag var jag i Dröbak ett par mil utanför Oslo och fixade med segelklubbens båtar. Dröbak var en supergullig liten stad, påminde om småstäderna på västkusten. Men det är backar överallt verkligen! Alla cyklade sjukt jobbigt uppför ju! Vi tvättade och bottenmålade X99an som jag ska segla med i vår, snart är den klar! Men fyra grader och fukt var inte jättemysigt. Och samtidigt stå och tvätta en båt underifrån så stanken av rödspriten var överallt verkligen!
Imorgon åker jag till Holland i alla fall, ska bli kul! Uppdaterar när jag kommer tillbaka igen!

Spring Break!

Idag hade vi sista lektionen inför vårt påsklov eller spring break som de andra kallar det. Hade presentation och opponering som gick väldigt bra, så nu kan jag andas ut lite. Tänkte gå till skolan och plugga lite imorgon ändå, har inget bättre för mig. Jag är helt ensam kvar här i Oslo, nästan i alla fall. Alla mina kompisar åkte till prag idag eller drar till barcelona tidigt imorgon. Men tyska kompis som jag ska hälsa på under lovet åkte hem i förväg så jag kommer få en väldigt lugnt och tråkig helg nu här innan det bär av mot holland på måndag. Över 15 grader och ett hus vid vattnet känns helt rätt just nu.
Imorgon är det BInner med vår skolpräst. Han bjuder alla utbytesstudenter på middag en gång i månaden på Studenternas Hus. Imorgon blir det lamm och jag tänkte gå. Har ju inte så mycket bättre för mig. Kanske hittar någon mer som är kvar här över helgen också.

London, Dublin och tillbaka i Oslo igen

Nu är jag hemma i Oslo efter en veckas resande. Kul, men gud va trött jag var i helgen. Sista dagen i London var vi på Imperial War Museum. Rätt intressant men jag tröttnade lite i slutet. Tror pappa och Sofia skulle uppskattat det otroligt mycket mer, ni får åka dit någon gång. Sedan ville Vicki gå på mer sighseeing medan jag och Sarah ville shoppa, så vi splittade upp. Köpte lite för mycket kläder, väskan blev rätt full. Men det var så billigt och pundet kostar så lite nu. På kvällen somnade jag redan klockan halv tio, snacka om utmattad! På måndagen var det upp tidigt som gällde och iväg till Easton Station för att ta tåget mot Dublin. Åkte genom den engelska landsbygden, och det såg exakt ut som jag trodde att det skulle. Små söta hus och grönt. Vi kom fram till Hollyhead in Wales, inte superspännande stad men nu har jag i alla fall varit i Wales. Sen tog vi färjan över till Dublin. Väl framme i Dublin så åkte vi världens långsammaste buss till fel ände av stan och fick gå till Temple Bar Area, där Vicki och Sarahs hostel låg och också Trinity College. Trinity var en otroligt fin skola, kändes lite som Hogwarts. Träffade Per och blev glad, länge sen vi sågs! På kvällen å jag middag med Per, Sarah och Vicki.
På tisdagen åkte tjejerna iväg på någon busstur medan jag fick stanna inne och ta emot killarna från Maastrich. De hade spenderat natten på flygplatsen i Bryssel och somnade direkt så jag tog en gångtur runt stan själv. Dublin är en charmig stad med massa små kullerstensgränder i Visby-stilen men inte så mycket mer att se. Såg Temple Bar, Drafton Street något slott och Trinity College.
På eftermiddagen var det dags att väcka killarna så vi gick ut på lunch/middag och tog en irish coffee. På kvällen gick vi ut på en klubb och laddade inför St Patricks day. St Patricks day påminde lite om valborg. Stan var full av folk klädda i grönt, v var och såg en parad och var på day-time pub crawl. På kvällen åkte vi ut till UCD och träffa Ruth på ett äkta irlänskt houseparty. Superkul att träffa Ruth igen. I torsdags var Per, Charlotte och Maria i skolan så jag och killarna gick ut på bio. På kvällen käkade vi middag med Pers nya flickvän Alex och sen gick vi på en liten svensk pubrunda. Och i fredags bar det av till Oslo igen. Superkul vecka och jättekul att hänga med svenskar igen!
I fredagskväll fyllde min tyska kompis år så vi firade honom lite och resten av helgen har ägnats åt att återhämta mig och plugga. Den här veckan har jag en presentation och lite läsning att göra. Ingen jag känner är i Oslo över helgen så då får jag hitta på något själv. Ska klippa håret och färga tillbaka det också, börjar få en väldigt ful utväxt. Men har frisörskolen här bredvid BI och dom tar en fjärdedel betalt av vad frisörerna i stan gör.

London Update!

Nu sitter jag och surfar pa Vickis dator pa vart hostel. Sarah och Vicki ar lata och sover, klockan ar ju andra nio pa en sondagsmorgon. Vi kom till London i torsdagskvall. Vart flyg kom inte in sarskillt sent, men tyvarr sa reste jag ju med amerikaner, som i engelska standarder maste vara terrorister for dom fick ga igenom superlanga sakerhetskontroller far att slappas in i landet. Jag kunde bara visa mitt pass och le lite. De fick dock massa spannande stamplar i sina pass, det fick ju inte jag. Vi kom fram till hostelet runt halv tva sa gick och la oss direkt.
I fredags gick vi pa en gratis guidad tur, det var kul. Vi sag Buckingham Palace, Big Ben, Westminister Abbey m.m. Var guide berattade massa spannande saker med. Efter lunch pa en pub gick vi till London Eye, gick langst Thamesen och gick till Oxford street for att shoppa. Jag hittade lite billiga klanningar och skor. Pa kvallen sa stannade Vicki inne och pluggade medan jag och Sarah spanade in klubben Ministry of Sound. Det var kul men levde inte riktigt upp till forvantningarna, for att vara en av varldens basta klubbar. Norrlands ar storre.
Igar sa borjade vi dagen med att ga till Tower Bridge och Tower of London. Sedan tog vi en lang lunch vid Thamesen och gick vidare till St Pauls, Shakespeares Globe och Tate Modern. Vi tjejer har lite olika intressen och medan en av tjejerna tyckte att konstutstallning var superintresseant sa passade jag pa att vila fotterna. Efterat sa tog vi tunnelbanan till Hamleys, dar vi lekte med gigantiska nallebjornar. Jag och Sarah hade en liten trollstavsduell ocksa. Sedan gick vi ner till Picadilly Circus. Pa kvallen at vi supergod italiensk mat och gick pa teater. Vi sag Fantomen pa Operan, som var hur bra som helst (jag tror lillasyster blir avundsjuk nu).
Idag ska vi till Emperial Was museum, som en av tjejerna garna vill, sedan lite shopping och kanske ett besok i Notting Hill.

Att bo pa hostel ar forresten inte sarskillt kul. Jag tror jag ar for bortskamd for att klara av det har. Det ar ackligt och bor folk i vart rum. Man maste lasa in sina saker i ett skap. Duscharna har inget varmvatten. Jag trivs battre i hotellrum. Nu ska jag vacka tjejerna for frukosten slutar snart, imorgon bar det av till Dublin!

Vanlig vecka i Oslo

Det är lite tråkigt att ha en reseblogg när man faktiskt inte gör så himla mycket. Den senaste tiden har spenderats på vanligt vis i Oslo, jag hänger här i Nydalen mest och tar en tur in till Oslo centrum någon gång i veckan. Så här såg min dag ut idag (och de flesta dagarna):

11.15 Börjar lektionerna, och håller på i tre timmar. Vi har rast lite då och då, ungefär en kvart per timme. Jag har lektioner måndag-torsdag samma tid, förutom måndagar när jag har statistik innan på morgonen (usch för måndagmorgon).
14.00 Slutar lektionerna. Då äter vi lunch i kafeterian. Jag har nästan alltid lunchlåda med mig, min mexikanska kompis Vero är den enda som har fattat det konceptet, alla andra köper mat i kafeterian. De har sallad, mackor, pizza, pasta med olika röda såser och dagens rätt varje dag. Inte särskillt spännande.
14.30 Börjar eftermiddagslektionerna, men jag har inga sånna. Då är det oftast grupparbeten eller biblioteket ett tag som gäller. Eftersom jag har grupparbeten som tentamen i tre av mina ämnen blir det mycket sånt.
Runt fyra fem är vi klara med det och då bär det av till gymmet, (inte varje dag, men ca två dagar i veckan) och sedan hem för att äta middag. Flera av mina kurser har diskutioner under lektionerna så man måste komma förberedd till lektionen, så på kvällen förbereder jag mig för nästa lektion om det behövs eller tar det lugnt hemma i Bjölsen.

I veckan har jag inte gjort mycket mer. I torsdags var vi på studenternas hus och i fredags var det fest för Gerrit som kom hem från tyskland med brutet ben. Han mår mycket bättre nu i alla fall, men hoppar fortfarande på kryckor. I lördags hade vi tacoskväll med ett gäng kompisar, mycket trevligt. Och imorgon bär det av till LONDON och DUBLIN!!! Ska bli superkul, ser jättemycket fram emot det. Har bokat in Holland över påsklovet också, ska bli kul. Vi ska köra från tyskland till hollänska kusten och bo i ett hus 200 meter från vattnet en halvtimme utanför amsterdam. Tyskarna vill se mig köra bil på autobahn, får väl se om jag vågar göra det.
Har skaffat en ny kompis också, Vero från Mexico. Hon är supergullig verkligen och om man tycker det är kulturskillnader i nordamerika så är det ännu mer skillnader med Mexico. Hon hade aldrig sett snö när hon kom hit. Hon har också berättat om sin hemstad Mexico City, och hur hon inte kan gå ut på gatorna själv utan att känna sig säker där. Läskigt, jag är glad att jag bor i Sverige ibland.

Nu ska jag sova och vila upp mig inför resan!

Vår i Oslo

Igår kom jag tillbaka till Oslo efter en superskön helg i Uppsala, var på möhippa för första gången i mitt liv, det var jättekul. Sen utgång med de kompisar som är kvar i Uppsala på Norrlands, lika bra som vanligt. Tror tentan gick bra också.
Nu har jag lite mindre skolarbete när tentan är över. Har lite uppsatser att jobba på fortfarande, men inte lika stressigt. Och idag är det vår i Oslo, solen skiner och klarblå himmel och snön smälter. Superhärligt! Imorse gick jag upp och städade hela mitt rum och garderob innan skolan, inte likt mig att vakna tidigt för att städa! Efter skolan var jag på gymmet och snart ska jag iväg på planeringsmöte med regattalaget, så får träna min norska igen. Ska bli spännande att träffa alla, jag känner bara vår skipper än så länge.